Din kundvagn

0 SEK
Till kundvagnen

Varukorg

(0)
Till kassan

Köpvillkor

Priser och betalning

Alla priser på hemsidan anges i SEK och är inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.

Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Betalsätt

Du kan betala på olika sätt direkt via våra samarbetspartners. Dels via Swish som en direltbetalning, dels via Payson som erbjuder kortbetalning med betalkort VISA / Mastercard eller så erbjuder Payson även fakturabetalning, den sker helt från Payson.se

Kortbetalningen sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar som Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea. Nu erbjuder vi även fakturabetalning via Payson.

Payson håller höga kvalitetskrav och har en välkänd betallösning på internet.

Leveranser

Vi tar emot och levererar alla beställningar i den ordning de kommer till oss. Normalt packar vi ordern samma dag. Med reservation under högsäsong då det eventuellt kan dröja något längre.
Du får ett e-mail som bekräftar att vi tagit emot din beställning. Skulle något vara tillfälligt slut meddelar vi detta per e-mail eller ett personligt samtal från oss.

Max leveranstid är en vecka om inget annat avtalas med kund.

Alla varor sänds via DHL-servicepoint eller mindre brev via Postnord.

Garantier och service

Produktinformation

Vi kan inte garantera att bilderna i webbshopen exakt återger produktens verkliga utseende. Om du vill ha ytterligare upplysning om varorna ber vi dig ta kontakt med oss via mail via webbformuläret under Kontakt på vår hemsida.

Tyger kan skilja i nyans pga olika försändelse från våra leverantörer, dvs olika färgbad. Detta reserverar vi oss ifrån.

Vill du ha tygprov så skickar du oss ett frankerat svarskuvert med beskrivning vad du önskar för prover (max 5 st per kund och kuvert), så sänder vi dig prover. Hanteringen kan ta något längre tid än ordrar då dessa hanteras 1gång per vecka.

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

Ångerrätten gäller om varan är oanvänd och oskadad. Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Om du utnyttjar din ångerrätt och returnerar varan, står du själv för frakten och transportrisken.

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den är oanvänd och oskadad, återbetalas det belopp du betalt för varan förutom fraktkostnaden och ev. administrativ avgift. Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror. Paketet ska sändas till oss utan postförskott.

Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.

Returer / Reklamationer

Skulle det vara fel på en vara, kontakta oss per e-mail/ telefon. Sänder du tillbaka en vara som är felaktig betalar vi tillbaka portoutgiften du har haft mot att du skickat med ett kvitto för din portokostnad. Skicka inte varan som postförskott. Innan du klipper se alltid efter att tyget är utan fel. Tyg som du klippt i eller på annat sätt använt tas inte i retur.

Tyger som är 2:a sortering kan innehålla mindre fel och tas därför inte i retur. Har du frågor ta alltid kontakt med oss innan du klipper.


Du har 10 dagars returrätt från mottagandet av varan. Vi betalar tillbaka pengarna för köpet, med förbehåll för tyg som du tvättat, klippt i eller sytt i som då inte omfattas av returrätten. Tygerna ska vara oanvända. Innan du klipper se alltid efter att tyget är utan fel. Tyg som du klippt i tas inte i retur.
Ev retur får inte skickas till oss som postförskott. Vi löser inte ut postförskott.. 

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den är oanvänd och oskadad, återbetalas det belopp du betalt för varan förutom fraktkostnaden och ev. administrativ avgift. Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror. 


Personuppgiftspolicy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du till att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår egen verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Vi har dina uppgifter för att vi ska kunna behandla, leverera och fullgöra en förpliktelse genom att leverera varor till dig, komma i kontakt med dig när vi hanterar din order. Vi har inga kontakter med att sälja eller vidarebefordra några uppgifter från dig som kund till någon annan part.

Vi på Gittes respekterar ditt privatliv samt din rätt att ha kontroll över dina personuppgifter. För att kunna ta hand om dig på bästa sätt behöver vi hantera en del information om dig. Personuppgifterna behandlas för att kunna:

  • Leverera en beställd/köpt produkt (inklusive avisering om leverans eller kontakter i samband med försenad leverans
  • Hantera din (kundens) betalning
  • Erbjuda olika betallösningar som sedan hanteras helt utanför oss dvs av Payson.se eller GetSwish.se
  • Kontroll av din (kundens) adress mot externa källor som, Payson vid faktureringsfrågor
  • Hantera reklamations ärenden avseende beställd eller köpt produkt, för att kunna återkoppla till dig som kund.
  • Kommunicera med dig som kund i kundtjänstärenden, besvara förfrågningar både via telefon och via digitala kanaler (inklusive social medier)
  • Erbjuda dig som kund förmåner såsom rabatter, generella och personliga erbjudanden, inbjudningar till event eller direktmarknadsföring via mail. (vi använder inte oss av någon form av samarbeten när det gäller analyser eller såld data, utan enbart av att du som kund själv valt att vara kund och vilja ta del av vad som händer hos oss i den fysiska butiken eller i vår webbutik) Och därmed kunna återkoppla och bekräfta din förfrågan, svar etc.

De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är bl a:

  • Namn
  • Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post, telefonnummer)
  • Uppgifter om köptillfälle, kund nummer

 

Den nya dataskyddsreformen GDPR träder i kraft den 25 maj 2018 och ersätter nuvarande Personuppgiftslagen (PUL), vilket innebär ett förstärkt skydd av personuppgifter för dig som privatperson. I samband med detta har vi uppdaterat vår sekretesspolicy.

 

Vi ser till att dina personuppgifter alltid är skyddade och att behandlingen följer både gällande dataskyddsregler, interna riktlinjer och rutiner. Du kan när som helst begära att få dina uppgifter raderade genom att eposta till oss på info@gittes.se. Skriv "avregistrera" i ämnesraden, samt meddela namn och aktuell e-postadress. Då tar vi manuellt bort dina uppgifter från registret och utskick till dig om erbjudande mm kommer att upphöra (på den angivna e-postadressen).

Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Vi behåller även dessa uppgifter i 2 år, dvs har du inte aktivt handlat av oss via vår webbutik på två år så kommer du att bli borttagen från systemet.

 

Några Råd
· Tvätta gärna tygerna innan du klipper till med tanke på ev. krympning och ev. färgöverskott.

· Tänk på att lintyger kan krympa mellan 6-10%.

· Tänk på att bomullstyger kan krympa upp till 5%.

· Jerseytyger kan var sträckta vid tillverkning, tvätta gärna innan du klipper så slipper du t.ex. tröjor som vrider sig.

· Används torktumlare så tänk på att tygerna kan krympa ytterligare.

· Mindre krympning kan uppnås genom att man sträcker tyget i vått tillstånd och låter det dropptorka.

· Tänk på att inte använda för hög temperatur vid strykning av t.ex.viscose och polyestermaterial. Använd bitar som blivit över vid tillklippning för att bestämma stryktemperatur.

· Vid polyester material pressa gärna sömmarna/stryk från avigsidan så undviker du extra blankt tyg.

· Vid sammet och velour/plysch så blir resultatet bäst om luggen är sträv nedåt.

· Ha alltid mönsterdelarna på samma håll vid blanka tyger såsom satin/ taft och sammet/velour. Samma gäller mönstrade tyger.

· Tygåtgången kan vara större vid tyger som har rutor, ränder, bårder, lugg, rapporter och mönster. Tänk på att ta till extra.

· Använd tunnare synål till tunnare tyger o.s.v. Använd stretchnål till stretchtyger.